ECT- inte så farligt som "de" påstår...


En medpatient till mig har genomgått 3 stycken ECT (elbehandling) då hans antidepressiva medicinering med SSRI (citalopram) inte räckte till. har haft lite problem med närminnet, men säger att han gärna skulle genomgå en till om han hastigt skulle bli sämre. Effekten av ECT är så kraftfull att han tycker att det är värt det många gånger om, han påstår att det räddat hans liv-

samtidigt som "Peter U Larsson" basunerar ut "sanningen" att ECT är en tortyrbehandling utan den endaste effekt, en galenskap som illsinnade psykiatriker håller på med. Det är väldigt upprörande att han inte berättar att det endast är vad han "tror", speciellt illa är det när folk tar det som fakta. Han är en Scientolog och kan tyvärr inte skilja på opålitliga "fakta" och pålitliga fakta, dessutom är han inte så övertydlig med detta som han borde vara. Många besökare av hans sida hittar inte stället där han berättar att han sedan många år är "aktiv Scientolog".
"Fallberättelser" han och KMR tar upp är ytterst sällan verklighetsbaserade utan uppdiktade, eller på annat sätt konstgjorda. En journalist i USA kontaktade nyligen en kvinna som "medverkat" i en "fallberättelse", kvinnan blev förskräckt: "men vilket missförstånd! Jag har aldrig påstått något sådant!" när journalisten frågade ut henne om det "övergrepp" hon enligt "berättelsen" skulle ha varit med om.

Det finns tusentals studier på att ECT har  otroligt kraftfull effekt, men alla är tydliga med att det endast skall tas till i nödfall. Obehagliga biverkningar förekommer, men de informeras patienterna om innan ingreppet och om de inte blivit det är det illa. Lika illa som att Bengt, 98 år, fick sitta i sin rullstol i 10 timmar på akuten med en bruten arm utan att få hjälp.
Varför klagar inte Scientologerna på samma sätt i fallet Bengt? -Därför att de inte har nytta av det.



Andra om , ,

Kommentarer
Postat av: majsan67

mycket intressant läsning. Jag förstår ju vad jag haft att göra med på min blogg, men jag vill ju inte tro att det verkligen finns såna människor.



Bra initiativ ;) ju mer vi låter desto större chans att "dom" tystas.

2008-09-20 @ 08:41:15
URL: http://majsan67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0