Lite smått och gott


Apropå Läkarmässan för ett tag sedan där Scientologer trumpetade ut "Bryt med psykiatrin! Kasta ut gökungen ur boet" på stora plakat. Psykiatrin är verkligen ingen gökunge. Bara för att L. Ron Hubbard såg psykiatrin som en fiende till hans nya "religion" (som erkänt sig själv som en ICKE-religiös rörelse) så betyder det inte att serotonin, noradrenalin, dopamin osv. (som tom. finns syntetiserade) inte finns.
"Men om serotonin fanns skulle man ju ha gett rent serotonin till patienterna" nehej, om det GICK skulle man göra det. Nu går det inte, då ren signalsubstans inte tas upp av hjärnan (ett tips: läs på om levodopa). Serotonin måste hjärnan bilda själv för att kunna tillgodogöra sig den, SSRI verkar genom att hämma den naturliga åternedbrytningen av substansen så att mängden fritt serotonin ökar mellan nervcellerna.
Sedan så hämmar neuroleptika överförandet av dopaminet mellan cellerna, på så sätt kan man häva psykoser (och neuroleptika har liksom många andra mediciner biverkningar, ofta bedrövliga sådana, jotack det vet jag. Jag går på nämligen på neuroleptika -Zyprexa- själv så jag vet vad jag talar om. Dock får man väga fördelar mot nackdelar- och det finns fördelar med läkemedelsbehandling!).
Så enkelt är det. För bövelen, är det verkligen värt att ifrågasätta processer som kan ses i mikroskop? (Det är det Scientologerna och KMR gör)


Andra om
, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0